Costă prea mult și nu se face

La finele lunii februarie 2024, în cadrul acestei rubrici a fost publicat comentariul cu titlul: ”Gura Humorului, orașul cu pîrtia de schi mereu închisă și cu cel mai scump drum din lume”.

În respectivul comentariu arătam că ”în ședința Consiliul Județean Suceava din 20 februarie 2024 au fost aprobați indicatorii tehnico-economici și studiul de fezabilitate pentru șoseaua de centură a orașului Gura Humorului. Șoseaua în lungime de 10 kilometri ar urma să treacă prin localitățile Păltinoasa, Gura Humorului și Frasin. Valoarea proiectului este de 2,6 miliarde de lei, iar durata de execuție este de 30 de luni. Așadar un kilometru de drum ar trebui să coste 54 de milioane de euro, adică aproximativ jumătate din cît au costat cei 29,5 kilometri de centuri ocolitoare de la Suceava și Rădăuți, două localități mult mai mari și mai importante decît Gura Humorului!!! Bun, la Humor este Mănăstirea Voroneț, un obiectiv turistic foarte important, iar orașul este pe traseul care duce în zona turistică de vest a județului nostru, iar mai departe în Ardeal. Gura Humorului este de-a dreptul sufocată, în special în weekend-uri și în sezonul estival, dar să dai jumătate de miliard de euro pentru ocolirea unui orășel din România este exagerat. O fi vorba despre o lucrare complexă, dar cine naiba să o finanțeze la banii ăștia?

Acest proiect făcut de o firmă de prin județul Bihor, făcut ca să fie făcut, nu este decît un element de propagandă pentru campania electorală din acest an. Președintele PNL al Consiliului Județean Suceava, Gheorghe Flutur, a promis șosea de centură la Gura Humorului în urmă cu patru ani, iar acum avea nevoie măcar de un studiu de fezabilitate și de niște indicatori economici aprobați ca să aibă ce răspunde în eventualitatea în care humorenii îl vor întreba ce se mai aude cu drumul care să le ocolească orașul. Totuși, este uluitor cum consilierii județeni, unii dintre ei adversari declarați sau nedeclarați ai domnului Flutur, oameni în toată firea, au votat cu seninătate o aberație de proiect.

De-a lungul anilor, în România s-au făcut tot felul de desene și proiecte fantasmagorice care nu au fost realizate niciodată. Asta se va întîmpla și cu acest proiect al șoselei de centură a Humorului. Chiar ar fi fost culmea ca după ce la Humor s-a construit o pîrtie de schi care este mai mereu închisă din cauza lipsei zăpezii, pentru că orașul este la poalele unui fel de deal pe care doar autoritățile îl văd ca pe un munte, să se construiască și cel mai scump drum din România și poate chiar din lume, cu excepția drumurilor care trec prin niște munți adevărați și peste imense întinderi de apă”.

În ultima ședință a Consiliului Județean de anul trecut, consilierul județean PNL Gheorghe Niță, care este humorean, a întrebat ce se mai aude cu centura ocolitoare de la Gura Humorului, iar răspunsul președintelui PSD al CJ, Gheorghe Șoldan, a fost: „Sînt 540 de milioane de euro pentru 11 kilometri de centură, e adevărat că în regim de autostradă. Este foarte scumpă, înseamnă 100 de kilometri de autostradă în cîmpie. Îmi doresc să găsim o variantă de finanțare și o soluție de descongestionare a traficului cît mai rapid”. Domnul Șoldan a adăugat că subiectul l-a discutat cu ministrul Transporturilor. Chiar liberalul Vasile Tofan, fost vicepreședinte al Consiliului Județean în mandatul trecut, a recunoscut că este vorba despre un proiect irealizabil, spunînd că pe lîngă faptul că această șosea de centură este foarte scumpă, „chiar dacă banii ar fi mîine, execuția ar dura foarte mult”.

Ulterior, într-o emisiune la Radio Top, domnul Tofan a detaliat și a venit și cu o soluție provizorie rapidă și mult mai ieftină: ”De mîine, dacă se presupune prin reducere la absurd că ar exista bani, ar urma proiecte, licitații… Durează cîțiva ani buni să construiești 6 kilometri de viaduct. Este complicat. Pînă atunci trebuie de găsit o formulă tranzitorie, care nu costă o avere. Humorul are statut de oraș, nu de municipiu. De aceea, drumul, șoseaua care trece pe acolo ține de Ministerul Transporturilor. Prima chestiune care s-ar putea face fără investiții este aceea de a lărgi podul de acolo. Dacă mai faci două benzi se mai descongestionează un pic”.

Așadar, ceea ce era de stabilit s-a stabilit: costă prea mult și nu se face. Normal.