Pretențioși pînă la un punct

Cu o oarecare întîrziere, conducerea Aeroportului Internațional ”Ștefan cel Mare” Suceava a ieșit și a comunicat în legătură cu situația creată după ce o pătură groasă de ceață s-a așternut peste întreaga zonă. Directorul aeroportului, Ioan Măriuța, a declarat că ceața este sub limita minimă a sistemului ILS, dispozitivul care aduce aeronavele la aterizare pe vizibilitate scăzută. El a arătat că Aeroportul Suceava este dotat cu un ILS performant, de categoria II, la fel ca aeroporturile din Cluj, Iași, Satu Mare, Baia Mare, Craiova și Constanța. Singurele aeroporturi care au sisteme ILS mai performante, de categoria III, sînt cele de la Otopeni și Timișoara, dar directorul a subliniat: „Chiar și cu aceste dispozitive, nu de puține ori au fost redirecționate aeronavele la aeroportul de rezervă”. Ioan Măriuța a mai spus că se depun permanent eforturi pentru a îmbunătăți serviciile de navigație aeriană împreună cu ROMATSA: „Împreună dorim să implementăm proceduri de operare pe GPS, proceduri care vor fi alternative sistemului de navigație de tip ILS. În plus, ROMATSA are în programul de investiții pe 2023 modernizarea sistemului ILS de la Suceava, să treacă la categoria III cu aceleași caracteristici ca la Otopeni. Asta înseamnă că nu vom mai avea situații de genul celor din aceste zile cu ceață”.

Directorul Aeroportului Internațional ”Ștefan cel Mare” a mai spus și că, lucru foarte important, firma Romanian Airport Services răspunde de transmiterea mesajelor de la operatorii aerieni către pasageri. La rîndul său, Marius Paisa, managerul departamentului de deservire pasageri al firmei, a spus că situații ca cele de la Suceava sînt întîlnite și pe alte aeroporturi din țară: „Este o situație destul de comună. Se întîmplă și pe alte aeroporturi din țară. În cazul aeroportului de la Suceava, principalele curse afectate au fost cele ale Tarom, Wizz Air și Ryanair. În primă instanță, decizia a fost de amînare a orei de decolare, însă văzînd că vremea nu se îmbunătățește cursele au fost anulate și redirecționate către aeroporturile din Cluj și Iași. Trebuie să punctez foarte clar că noi acționăm după o procedură și un set strict de reguli impuse de fiecare companie aeriană. De fiecare dată cînd avem o astfel de situație, pasagerii beneficiază în mod obligatoriu de tot ceea ce prevede regulamentul european, care stipulează foarte clar ce se întîmplă în caz de întîrziere, în caz de amînare, în caz de anulare a unui zbor. (…) Noi încercăm să fim proactivi și să oferim suport pasagerilor. Deja majoritatea curselor sînt direcționate către aeroporturile din Iași și din Cluj, adică nu mai stăm să așteptăm să se îmbunătățească vremea. Am organizat transport către aeroporturile respective”.

Revenind la domnul Măriuța, acesta a vorbit și despre ceea ce fac angajații aeroportului pentru a le asigura condiții decente pasagerilor aflați în număr mare pe aeroport, referindu-se la faptul că spațiile comerciale existente sînt mereu deschise și că de curățenie se ocupă non-stop o firmă de specialitate: ”Curățenia este monitorizată de către serviciile de calitate ale aeroportului, însă cu 2.000 de pasageri pe zi operațiunea este greoaie. Am fotografii ca dovadă. Coșurile de gunoi au fost suplimentate și multe sînt goale, iar gunoiul este pe spațiul verde, pe lîngă coșuri, pe jos, prin aerogară. Așadar, unii pasageri au un comportament care lasă de dorit”.

Haideți să coborîm din avion și să călătorim puțin cu trenul. Vom vedea că după numai cîțiva kilometri din toalete dispar săpunul și hîrtia igienică, iar vasul veceului începe să se murdărească. Acum să coborîm din tren și să încercăm să călătorim cu autobuzul. Însă, de unde bilete, dacă automatele sînt defecte. Directorul TPL Suceava, Gabriel Petruc, a explicat de ce: ”În fiecare zi avem cîteva situații în care călătorii introduc fragmente de bancnote sau bancnote arse cu bricheta ori alte obiecte în fanta pentru bancnote. De obicei, aparatul reușește să le scoată înapoi. Dar aceiași călători repetă uneori încercarea și de 6-7 ori, pînă reușesc să blocheze aparatul. Alteori introduc monede în fanta pentru bancnote. Alteori bagă forțat bani împăturiți fără a cere măcar bilet (bagă banii înainte de a comanda operațiunea, ca la automatele de cafea). Alteori bagă cîte 3 bancnote de un leu deodată. Iar exemplele pot continua”.

Ne place să le facem mustăți și să le punem coarne autorităților, și ne place să criticăm instituțiile și să îi facem în toate felurile pe cei care vremelnic le conduc, uitînd că cei cărora le facem mustăți și le punem coarne, și pe care îi facem în toate felurile sînt dintre noi, și nu-s veniți din țările calde sau mai reci. Noi, cei care facem mizerie în aeroport, furăm hîrtia igienică din tren și blocăm automatele de bilete pentru autobuz. Pe ei îi vedem, însă pe noi nu. Sîntem foarte pretențioși, însă numai pînă la un punct. Pînă în punctul în care ar trebui să avem pretenții și de la noi, nu doar de la ei.