Les Films de Cannes a Bucharest a omagiat într-una din edițiile trecute un cineast cu totul special, Abbas Kiarostami, regizorul, scenaristul, fotograful şi producătorul iranian dispărut în iulie 2016. Personalitate proeminentă a cinema-ului din Iran, Kiarostami a reprezentat un model şi a influenţat generaţii întregi de cineaşti, bucurîndu-se de recunoaşterea internaţională şi preţuirea criticii şi a publicului. În 1997 obţinea Palm D’Or-ul la Cannes cu “Taste of Cherry”, iar filmul a fost proiectat la București în prezenţa Maniei Akbari, protagonista din “Ten”, ea însăşi o cunoscută actriţă, regizoare, pictoriţă şi fotografă.
Filmul ne propune drama unui bărbat bîntuit de depresie, ce îşi doreşte un “asistent” care să îl îngroape după ce se va fi sinucis, persoană pe care o caută asiduu, încercîndu-şi norocul la marginea Teheranului cu un student, un soldat și un taxidermist de la un muzeu. Hotărîrea cu care vrea să îşi ducă pînă la capăt intenţia sinucigaşă reiese din felul – nu lipsit de o oarecare logică – în care încearcă să convingă măcar pe unul din cei trei să îl “ajute”, demers pe care îl face mergînd continuu cu maşina, ceea ce apropie pelicula de un fel de road-movie sui-generis.
Realizat cu mijloace minimale, Taste of Cherry este intens, depresiv şi plin de emoţie, dimensiunea epică a poveştii fiind camuflată în simplitatea cu care e spusă, felul repetitiv în care apar unele imagini nefiind plictisitor, ele făcîndu-ne să empatizăm cu criza existenţială a lui Badii, inducîndu-ne în acelaşi timp o stare de aşteptare încordată şi de nelinişte. Tema sinuciderii este despicată în film, cu atît mai mult cu cît Coranul este categoric în judecarea acestui act, fapt care a dus la o reacţie vehementă a autorităţilor iraniene, care cu greu au mai lăsat filmul și pe regizorul lui să iasă din ţară.
Taste of Cherry e o poveste ce demarează lent, care creşte din aproape în aproape, ducînd tensiunea pînă într-un punct în care ar trebui să întrevedem finalul. Kiarostami alege însă o altă versiune de încheiere, uimindu-ne prin ieşirea abruptă din convenţia cinematografică și coborîrea în platoul de filmare, moment în care nici că mai ştim încotro să apucăm cu sfîrşitul – care, astfel, rămîne la alegerea privitorului.
Pelicula marchează deschiderea către spaţiul cultural european şi de peste ocean prin aprecierea lui Kiarostami nu doar la Cannes, dar şi de către Societatea Naţională de Film Americană şi aceea din Boston, care au decretat pelicula ca fiind “Cel mai bun film străin”.
Și tot la Les Films de Cannes a Bucarest am mai văzut și Ten, filmul din 2002, Close Up din 1990 şi Through the Olive Trees, apărut patru ani mai tîrziu, toate introduse şi comentate de Mania Akbari, protagonista primului, cunoscuta cineastă ce trăieşte în exil la Londra, după ce Iranul a cenzurat-o pentru producţiile ei în care vorbeşte despre condiţia femeii şi despre dorinţa de emancipare, de tradiţia copleșitoare a unei țări arabe dominate de obscurantism şi intoleranţă.
Filmul este pe net subtitrat, așa că vi-l recomand cu căldură.
Michaela Platon
Jurnalist de film