Doi morți, un om în pușcărie, altul aproape de faliment și zeci de mii de oameni nemulțumiți. Atîta s-a putut

Joi, 5 mai 2022, prefectul de Suceava, Alexandru Moldovan, ”a participat în municipiul Piatra Neamț la două ședințe tehnice, de etapă, în ceea ce privește realizarea a două mari proiecte de infrastructură pentru Moldova: autostrăzile A7 și A8”.

Ia să vedem noi cum stă situația, așa cum a fost ea descrisă de Prefectura Suceava: ”Cu privire la lotul Pașcani – Suceava din A7, am solicitat prestatorului de servicii și CNAIR să se asigure că vor fi respectate termenele contractuale de finalizare ale studiului geo-tehnic, respectiv 25.07.2022, în condițiile în care există o singură instalație de foraj pe teren. Am primit asigurări că, de săptămîna viitoare, va fi adus încă un utilaj și termenul contractual va fi respectat, în acest moment fiind finalizată aproximativ jumătate din documentație. În ceea ce privește lotul Suceava – Siret, datele prezentate ridică perspectiva nerealizării la termen ale studiilor tehnice, respectiv finalul anului 2022. Prestatorul de servicii a precizat că din data de 9 mai va încheia un subcontract ce-i va permite suplimentarea echipamentelor de forare”.

Ați înțeles, cred. Și-acum urmează faza cu creionatul: ”În aceste condiții, s-a creionat organizarea unei ședințe tehnice și a unei vizite în teren, în județul Suceava, a consilierului în Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, domnul Cătălin Urtoi, la invitația președintelui Consiliului Județean Suceava, domnul Gheorghe Flutur”.

Din urmă vin și documentațiile: ”Pentru conducerea Consiliului Județean Suceava și a Instituției Prefectului, întocmirea și finalizarea la termen a documentațiilor tehnice pentru autostrăzile A8 și A7 sînt probleme de maxim interes, aceste proiecte de infrastructură fiind de o importanță vitală pentru dezvoltarea Moldovei și implicit, a județului Suceava”.

Deci, mai e mult, foarte mult pînă departe. Însă, nu trebuie să ne mirăm absolut deloc, în condițiile în care la noi nu se poate moderniza un drum județean, darămite să se construiască de la zero o autostradă.

Să luăm exemplul drumului județean Dolhasca-Suceava-Dărmănești, drum care face parte dintr-un proiect comun al consiliilor județene Iași și Suceava. Proiectul a demarat în urmă cu aproximativ 7 ani. Lucrările au fost realizate în proporție de peste 40%, în condițiile în care drumul ar fi trebuit făcut cap-coadă pînă în luna aprilie a acestui an. Lucrările au fost sistate, pentru că asocierea de firme condusă de ”Autotehnorom” a renunțat la contract nemulțumită fiind de modul cum au fost proiectate lucrările, dar și pentru că nu au fost actualizate prețurile la materialele de construcție. Patronul ”Autotehnorom”, Vasile Rîpan, i-a organizat un flagrant vicepreședintelui Consiliului Județean Cristi Crețu, care a fost arestat de DNA, iar între timp acesta și-a trimis demisia din CJ, demisie care i-a fost aprobată. Consiliul Județean a cerut executarea unor garanții bancare de milioane de euro. În ăst timp, zeci de mii de oameni de pe axa Dolhasca-Suceava-Dărmănești sînt nemulțumiți că înghit praf ori că merg prin noroaie și își rup mașinile. Ca să nu mai vorbim despre bunicul și nepoata care au murit după ce au căzut cu mașina într-o groapă plină cu apă de pe marginea șantierului.

Așadar, bilanțul este următorul: doi morți, un om în pușcărie, altul aproape de faliment și zeci de mii de oameni nemulțmiți. Asta în locul unui drum modernizat.

Să vedem care va fi bilanțul după 7 ani de la demararea proiectului de construire a autostrăzii.