Vizibilitate, că-i mai bună decît toate!

Qatarul a început să atragă din ce în ce mai mult evenimente mari. Și nu numai Qatarul, ci lumea arabă. Ne place, nu ne place, blocul islamic are un cuvînt de spus ca număr de populație, ca resurse și ca întindere. Qatarul este o mică țărișoară care joacă la mai multe capete, care a înțeles că resursele de petrol se termină. Ușor, ușor și Arabia Saudită, și mai mulți au înțeles acest lucru și investesc în orice. Noi vorbim de dimineață pînă seara de Smart City, de bani europeni mulți. Asta e o gogoriță. Smart City înseamnă să dărîmi orașul și să-l faci din nou. Înseamnă așa: ai un tunel cu transport public de mare viteză și în orașul ăsta nu mai intră mașina. Smart City nu merge pe orașele făcute în Evul Mediu, în orașele făcute în secolul XX. Trebuie făcute din nou. Arabii fac lucrul ăsta pentru că au unde și au cu ce. Și au mai înțeles ceva. Au înțeles că după ce se vor termina resursele ei trebuie să aibă motive de a continua să producă bani. Mari muzee, precum Luvru, au expoziție în Qatar. British Museum are expoziție permanentă în Qatar. Așadar, s-au dus pe zona atractivă. Apoi este arhitectura. Arhitectura viitorului, futuristă, etc., etc. Sînt niște lucruri de vizibilitate. Campionatul Mondial de fotbal din Qatar este o chestiune de vizibilitate. Sigur că sînt discuții cu șantierele, cu drepturile omului… Există în lumea contemporană un zeu. Se numește Money. La noi, în traducere liberă înseamnă bani. În momentul în care vii cu foarte mulți bani, cu o ofertă de nerefuzat, nu mai discutăm de FIFA că nu ar face politică. Nu face politică, dar vopsește stadioanele în culorile curcubeului. Păi, aia-i politică. Pe de altă parte, cei care merg să vizioneze meciurile de la Campionatul Mondial în Qatar au posibilitatea să trăiască așa ceva fără bere, fără alcool… Asta-i lumea arabă. Bine, există băutură în zone special amenajate, dar foarte scumpă. Îmi amintesc de Campionatul Mondial din Africa de Sud, unde vuvuzela era <mama înțelepciunii>. Vuvuzela a fost <mama înțelepciunii> și pînă la urmă farmecul competiției din Africa de Sud. În Qatar farmecul va fi vinul de 14 euro paharul și berea de 10 sau 15 euro”. Emil Ursu, directorul Muzeului Național al Bucovinei. (Foto: Parametric Arhitecture)