Pe 7 martie, Rivian a făcut publice, în direct, pe X (fostul Twitter – n.r.), și pe canalul lor oficial de YouTube, generația a doua a Rivian-ului, R2T (Track), dar și R2S (SUV).
„Este o problemă aici, <o bubă a industriei mașinilor electrice>, iar ei știu. Au pus la dispoziția cumpărătorilor prima generație de vehicule la un preț destul de ridicat, dacă nu chiar foarte ridicat. Acum, la generația a doua, prețul va fi mult mai accesibil pentru populația majoritară, undeva între 40.000 de dolari și nu mai mult de 60.000 de dolari, în funcție și de opțiuni. Prima generație de camionetă, cum am și eu, este de la 80.000 de dolari în sus, iar aici este o problemă foarte mare, pentru că multă lume a făcut pasul înapoi. Și nu este vorba doar despre Rivian, ci și despre Tesla. Cyber-Truck-ul se fabrică acum în număr foarte mic, pentru că ei trebuie să-și mărească capacitatea de producție, este un vehicul nou foarte inovativ, este folosită o tehnologie de fabricare cu totul și cu totul unică…
În continuare, în SUA, se dau 7.500 de dolari celor care vor să-și achiziționeze mașină electrică. Acum au mai cizelat această ofertă și e în felul următor: dacă eu, în urmă cu doi ani, am obținut cei 7.500 de dolari și apoi mi-au fost scăzuți la taxe, acum te duci la dealer-ul care vinde mașini sau direct de la Tesla, care nu are dealer, și îți scade direct din prețul mașinii. Dacă mașina costă 50.000 de dolari, să zicem, o Tesla 3, ori o Tesla Y, ție ți-o vinde cu 42.500 de dolari, pentru că îți scade automat cei 7.500.
Pentru noul Rivian încă sînt liste de așteptare. Trebuie să facem o diferență foarte clară – Tesla este pe piață de vreo 12-15-17 ani, ei sînt principalii pe piață, au peste 70% din piața americană, pe cînd Rivian este un start-up relativ nou, ei s-au înființat în 2009 și au început să vîndă acum trei ani de zile. Eu am cumpărat camioneta Rivian în martie 2022, deci sînt doi ani. Ei au foarte mult de muncă, au de trecut prin procesul acesta de producție, ei construiesc la acest moment două uzine în statul Georgia, una pentru linia această nouă de R2T și R2S și una pentru baterii. Construcția mai durează, ei spun că prin 2026. Dar pe lîngă Tesla și Rivian mai sînt cei de la Lucid Air, mai sînt cei de la Fisker, care au probleme foarte mari, iar acum toată industria auto a făcut un pas înapoi, mai ales cei mai mari, gen Ford, Crysler, GM, pentru că toată lumea așteaptă produse mai convenabile din punct de vedere al prețului. Astfel, a început să mai scadă prețul mașinilor electrice.
Toată lumea din această industrie așteaptă invazia chinezilor. Aceștia își construiesc uzină de mașini electrice în Mexic ca să nu mai plătească taxa de 25% pe care a impus-o administrația Trump pentru vehiculele electrice, și nu numai, acum trei-patru ani de zile. Construiesc această uzină în Mexic pentru că dacă exportă de acolo în SUA nu plătesc taxe. E un fel de zonă economică liberă. De asta toată lumea este foarte curioasă, pentru că chinezii vin cu mașini sub 50.000 de dolari. Iar acum lumea se uită mai atent și mai așteaptă, nu se grăbește nimeni. Și, evident, zvonurile pe latura aceasta – analiștii din industria auto se așteaptă ca două-trei companii să nu facă față, să înceteze activitatea, sau să fie cumpărate de companii mai mari, iar unul din zvonuri se referă chiar la Rivian. Zvonul spune că Apple, dacă tot a abandonat dezvoltarea după zece ani a unui vehicul electric al lor, s-ar gîndi să cumpere Rivianul pentru o sumă de bani foarte mare, de ordinul zecilor de miliarde de dolari bani gheață. Dar e un zvon, eu nu cred că o să se întîmple treaba asta, pentru că Rivianul încă mai are bani disponibili pentru următorii doi-trei ani și unul dintre cei mai importanți susținători ai lor, cu 16% din acțiuni, este Amazon. Deci, nu văd eu să fie o problemă. Aș vedea, însă, problemă la Fisker, unde au și anunțat că au probleme financiare… Cei de la Lucid am înțeles că au un parteneriat cu Nissan ori sînt în discuții pentru un parteneriat cu această companie japoneză auto. Dar să vedem ce o să fie”. Florin Senciuc (cel din stînga imaginii), un sucevean care de mai bine de 20 de ani este stabilit în SUA, care este printre primii posesori de Rivian.