Să învățăm de la Atena Antică

Atena Antică urmărea crearea omului frumos. Omul frumos care însemna: să știe teatru, să știe muzică, să facă sport, să aibă un corp armonios. Noi știm de <Mens sana in corpore sano> de la romani, dar în Atena Antică era faptul că trebuie să dezvolți omul frumos mental, cu o atitudine frumoasă și cu dorință de a avea o viață frumoasă într-un corp sănătos. Și-atunci, dacă noi vrem să ne creăm niște oameni frumoși, trebuie să îi educăm în spiritul ăsta, să le spunem ce este pe lumea asta. Ei pot să fie foarte deștepți și pe domeniul matematicii, și pe fizică cuantică, și pe informatică, și peste tot. Dar cînd se vor întîlni nu vor vorbi numai în limbaj de programare. Pînă la urmă ce vorbesc oamenii… Vorbesc lucruri din acestea discutabile. Vorbesc despre fotbal, bărbații, vorbesc despre modă, femeile, și pînă la urmă ajungem în istorie și spunem că și noi l-am avut pe Ștefan, și noi l-am avut pe cutare, pe Cuza… Sînt unii care au un fel de problemă emoțională, pentru că au fost vremuri cînd istoria presupunea să știi directivele nu știu cărui congres. Există părinți, bunici ai copiilor de astăzi cărora noțiunea de istorie le declanșează aceste amintiri, că trebuiau să înșiruie niște lucruri pe care nici nu le înțelegeau. Dar, istoria e foarte frumoasă și dacă știi să-i captezi pe copii i-ai cîștigat pentru totdeauna. Eu am reușit să <corup> copii de la Mate-Info, care au fost studenți la Istorie. Și de la Științele Naturii, Chimie-Biologie, am un băiat care este extraordinar. Îl apreciază foarte mult domnii de la universitate. Face arheologie experimentală. Aveau dragoste pentru istorie, numai că depinde de doze și de ceea ce le prezinți din istorie. E adevărat că sîntem încorsetați de o programă și că programa nu e foarte generoasă la capitolul Istoria României. Sînt nouă teme și noi ar trebui să ne plimbăm așa prin istorie, de la antichitate și pînă în zilele noastre. După aia constituțiile, vedem forma de legiferare, ș.a.m.d. E amestec”. Profesoara de istorie Tatiana Matei de la Colegiul Național de Informatică ”Spiru Haret” Suceava, nemulțumită că autoritățile au trecut istoria la capitolul ”și altele”, cu toate că este un obiect de studiu foarte important pentru formarea ”omului frumos”.