În Statele Unite ale Americii vînzările de mașini electrice sînt în creștere. Despre acest subiect a povestit la Radio Top Florin Senciuc, un sucevean stabilit de foarte mulți ani în SUA, care este proprietarul unui ”Rivian” și care este și pasionat de această industrie:
”Eu am trimis articolul respectiv redacției Radio Top – este un raport lunar dat de către corespondentul Ministerului Energiei din România, în primul rînd pentru că sînt și eu implicat în chestia asta, doi la mînă, mă interesează industria ca atare, să văd despre ce e vorba, cum evoluează… pentru că eu cred că mai urmează încă ceva, vreo doi-trei ani, în care o să fie perioada asta de tranziție și după aia pot să spun cu siguranță: <Da, domnule, într-adevăr a fost un fiasco!> sau <Într-adevăr, a fost un lucru bun chestia asta cu vehiculele electrice!>. Dar mai mult decît atît, eu am trimis articolul, pentru că petrecînd sfîrșitul de an 2024 – începutul de an 2025 în statul Tennessee, am petrecut cu familia la o cabană închiriată în mijlocul nimănui, în creierul munților, fără semnal la telefon, mă rog… dar drumul parcurs pînă acolo, opt ore jumătate – nouă ore cu mașina, evident că a trebuit să opresc să alimentez. Și am văzut cu ochii mei transformarea față de acum trei ani, în luna martie o să fie trei ani de cînd am eu vehicul electric. Transformarea e extraordinară. Dau un exemplu – la un moment dat, mergînd spre cabană, pe 29 decembrie, am oprit să alimentez la o benzinărie foarte mare care avea două locuri de alimentat – unul era al celor de la Tesla, la care eu am alimentat pentru că am adaptor pentru pentru alimentarea Tesla, ei folosesc un alt sistem, care între timp va deveni, de fapt anul ăsta va deveni principalul, sau peste 90% din mașini vor alimenta cu sistemul Tesla. E vorba de NACS, North American Charging System, față de tradiționalul CCS. Ei, acea benzinărie avea pe partea opusă încărcătoare ale celor de la Mercedes-Benz. Este pentru prima dată în viața mea… am citit de așa ceva, dar să văd cu ochii mei… Ei, nu am alimentat la ei deoarece am zis să evit timpul de a descărca o aplicație, de a pune informații de pe cardul de credit și toate astea. Dar, cu următoare ocazie, dacă o să am timp mai mult la dispoziție, că eram și un pic pe grăbă, chiar am să văd despre ce-i vorba.
Un alt articol pe care l-am trimis pe tema asta spune și scoate în evidență chestia de cum au acceptat și cum au implementat vehiculele electrice pe baterie în cadrul depozitelor cei de la Amazon, unde, din cauza lipsei forței de muncă, ei au fost forțați ca să aibă motostivuitoarele electrice, să le aibă pe bază de inteligență artificială… să facă toată chestia de a lua de pe raft, de a pune în pachete, de a muta marfa din stînga-n dreapta și tot așa. Articolul respectiv este un pic mai detaliat, are legătură și cu cei de la Rivian care au livrat peste 20.000 de dubițe electrice, pentru că au un contract pentru 100.000 de dubițe electrice pentru a fi livrate celor de la Amazon pînă în anul 2030… deci e o chestie mai amplă, așa. Problema nu e așa de simplă, dar cînd vezi o companie de sute de miliarde de dolari care investește de ani buni în chestia asta… ei nu aruncă banii <pe apa sîmbetei>… Mă refer aici la cei de la Mercedes. Cei cu motostivuitoarele electrice care operează în depozitele celor de la Amazon reprezintă o companie franțuzească, care se pare că a cîștigat un contract de vreo 300 de milioane de dolari.
Revenind la încărcare, nu m-am uitat dacă există diferență de preț între Tesla și Mercedes, dar pot să spun că, în general, ca o regulă de bază, dacă încarci, să zicem la ora 1.00 noaptea sau la 8.00 dimineața, prețul este mai mic, pentru că lumea nu este prezentă acolo, este prețul că nu ești în perioada maximă de consum. Eu, de exemplu, am dat 40 de cenți pe kilowatt/oră. E un preț, zic eu, mai mult decît acceptabil. Eu acasă dau 13 cenți pentru un kilowatt/oră, indiferent că-mi încarc mașina sau că folosesc în casă la treburile zilnice. Dar am colegul român, iar compania care livrează curent electric acolo îi dă de la ora 10.00 seara pînă la ora 6.00 dimineața cu un cent kilowattul/oră. Deci, atîta costă, pentru că ești în afara orei de vîrf. Păi, cu un cent kilowatt-oră vreau să spun că aș încărca și aș mînca curent electric…”.