ET-ul la Jante – Ce înseamnă și cum se măsoară?

Roțile sunt ansamblul cu ajutorul cărora orice autovehicul se deplasează pe carosabil. Ele sunt compuse din două elemente esențiale, anvelopa și janta.

Acestea ajută la îmbunătățirea esteticii autovehiculului nostru, asta dacă vorbim de jante din aliaj. Indiferent de tipul jantelor importanța acestora nu este cunoscută de către toți șoferii. Rolul acestora este de a menține forma anvelopei și sunt disponibile cu diverse lățimi și diametre.

Un set de jante potrivite pentru mașina noastră determină comportamentul acesteia în timpul rulării și gradul uzurii celorlalte elemente cu care acestea alcătuiesc un întreg mecanism.

Dacă nu avem cunoștinte tehnice despre jante putem avea disfunționalități majore la diferite elemente ale autovehicului. Trebuie respectată lățimea acestora și dimensiunile anvelopelor compatibile cu acestea, conform specificațiilor înscrise în cartea tehnică a mașinii.

Caracteristicile jantelor

Specificațiile sunt trecute în cartea tehnică a mașinii și ca și exemplu vom folosi o jantă cu specificațiile următoare: 6Jx15 4×108 H2 ET47,5 .

“6” reprezintă lățimea interioara a jantei;

“J” ne spune despre profilul jantei, că aceasta este pentru autoturisme. Dacă am fi avut “JJ” aceasta ar fi fost pentru SUV sau 4×4;

“15” reprezintă diametrul jantei măsurat în inch și este identic cu diametrul anvelopei ce se poate monta pe această jantă;

“4” reprezintă numărul de prezoane în care acesta se prinde;

“108” este distanța, măsurată în milimetrii, dinte două prezoane diametral opuse;

“H2” specifică umărul jantei și tipoloigia acestuia;

“ET” reprezintă offset-ul;

“47,5” este valoaare offset-ului, care poate avea și valori negative.

Unde se afla ET-ul?

Offsetul se află inscripționat pe jante și valoarea trecută în dreptul inițialelor “ET” este exprimată în general în milimetrii dar, la unele jante din aliaj, o putem găsi exprimată și în inch.

Ce este ET-ul la jante

Este important că acest parametru să apară pe jante, indiferent că vorbin de jante din aliaj sau din tabla. Acesta reprezintă cât de mult intră sau iese janta raportat la linia caroseriei mașinii și este măsurat în milimetrii,

ET-ul poate avea valori negative în momentul când suprafață de montare este în partea din spatele liniei centrale a jantei. Dacă folosim jante cu ET negativ peste limita specificată de către producătorul mașinii există posibilitatea ca maevrabilitatea în timpul condusului să scadă și vom supune unui stres suplimentar suspensia.

Acesta poate avea și valoare pozitivă când suprafața butucului pe care se montează janta este poziționată spre lateralul acesteia, depășind astfel linia centrală a jantei. De obicei, valori pozitive întâlnim la mașinile de generație nouă.

Depășirea peste limita normală a valorilor pozitive pot deteriora prin frecarea acestora de anvelope sau suspensie de marginea caroseriei, jantele pot atinge etrierii și în acest caz putem aduce mari probleme sistemului de frânare. Depășirea limitei pozitive  normale a ET-ului duce la instabilitatea mașinii pe carosabil.

Când suprafață butucului se află pe linia centrală a jantei spunem că aceasta are ET-ul zero.

Dacă te-ai hotărât să achiziționezi una sau mai multe jante, accesează site-ul celor de la Vadrexim și nu ezita să ceri sfatul oricând dorești, pentru că experții lor te vor ajuta să echipezi mașina cu cele mai potrivite jante.