”S-a redus drastic numărul de unități vîndute (mașini electrice – n.r.). A scăzut subvenția de la stat în toată Europa. Da, în toată Europa. A pornit din țările scandinave care au zis că deja dacă au 60-70% din parcul electric nu vor să mai dea nici subvenții și nu mai subvenționează nici curentul electric consumat. Lucru care se va întîmpla cît de curînd și în România. Prelungim aceste termene cu prețuri limitate la unele alimente, dar cum mai menținem încă și curentul gratis în anumite stații, care nu este gratis, este plătit de noi, ceilalți, pînă la urmă.
Să știți că cea mai mare presiune o fac pînă la urmă marii producători de mașini din Germania și din Franța, care nu văd că ar putea să concureze cu mașinile din Asia. Au recunoscut că sînt depășiți din punct de vedere tehnologic și al prețurilor de aceste mașini și, evident, urmează, și vom vedea, avem deja măsuri restrictive, măsuri vamale care să împiedice omorîrea pieței auto din Europa, în special de către China.
Eu cred că acele mari oficialități care stabilesc asemenea planuri pentru mașinile noastre care circulă prin orașe ar trebui să se gîndească în primul rînd să nu mai permită nici unui vapor de mare tonaj să meargă pe oceanele lumii decît cu energie verde, inclusiv nucleară, și apoi la camioane. Nu știu de ce au pornit cu mașinile. Dacă vrei să știți, un petrolier de mare capacitate poluează cam cît toate mașinile din județul Suceava. Cam cît toate la un loc. Da. Atît de mult. Dar poluează pe ocean, zici? Nu în oraș la mine, aici, unde respir eu. Parcă nu înseamnă pînă la urmă același efect de seră și aceleași schimbări climatice. Doar nu s-a modificat clima și avem numai ierni calde pentru că am avut noi aglomerații de mașini în oraș.
(Referitor la bateriile electrice) sînt alte calcule științifice, cele la care nu vor să se uite politicienii, pentru că, de fapt, amprenta de carbon, adică cît este poluarea pentru a produce panourile fotovoltaice, este mai mare pornind de la momentul în care extragi materia primă pentru ele și pînă cînd ajungi să o pui pe casa omului. Poluezi și cînd faci bateria pentru mașină, dar, din nou: <nu-i la noi, e în China>. Deci, ca să fie cu adevărat salvarea planetei trebuie să producem aceste lucruri pe o altă planetă. Să avem, să zicem, Luna cu minereuri de acolo și acolo să producem totul frumos. Și noi aici să exploatăm.
Pe de altă parte, vedem că schimbările climatice sînt evidente. E adevărat că există și o anumită ciclicitate a acestor erupții solare. Să zicem că au mai fost călduri de acest gen și în secolele trecute, dar, cu siguranță, încălzirea climatică este accelerată în acest moment de om”. Profesorul universitar doctor inginer Valentin Popa, președintele Senatului Universității ”Ștefan cel Mare” Suceava.