O generație altfel, o comunicare altfel

(Am impresia că școala a rămas în urma elevilor) Așa este, așa este și vreau să vă spun că mi-am regăsit ieri colegii atît de necăjiți și doamna profesor Lidia Mîrza, care excelează în tot ceea ce face, zicea: ”Alina, nu știu cum să-i mai fac să înțeleagă. Parcă vorbesc la pereți. Parcă noi sîntem într-un fel și ei sînt în altfel. Și nu știm cum să le mai prezentăm informația astfel încît să-i atragem”. Știți cum, ei pe rețelele astea sociale imediat scrolează sus, jos informații. Așa fac și cu școala. Totul repede. E o grabă și e o lipsă de concentrare și de atenție. Și o să încercăm să lucrăm cu psihologii exact pe treaba asta.

(Înseamnă că ar trebui adaptat examenul la cum sînt ei? – cu referire la examenul de bacalaureat, pentru care recent s-a organizat simularea) Exact la cum sînt ei. Sînt copii care s-au născut cu informația în mînă, cu computerul în mînă, cu telefonul în mînă. Noi am fost un pic altfel. Pentru ei e foarte greu să… Trebuie să vorbești pe limba lor și să le captezi atenția. Probabil că dacă ar fi un sistem din acesta de Bacalaureat – cum se face corectarea digitalizat să dea și ei probele online – sînt sigură că procentele ar fi altele. Ăsta e instrumentul lor. Ei asta vor, și nu că ar fi împotriva noastră. Ferească Dumnezeu. Așa s-au născut ei. Așa au crescut ei. (Referitor la subiectele de examen) Mai ales la școlile tehnice, unde ei sînt pe stilul chinestezic, practic ei știu vor să facă ceva, le e mai ușor dacă fac ceva, nu dacă învață pe de rost. În plus, ei nu citesc și este imposibil să poți să ai o cultură generală care să-ți permită să promovezi din prima orice tip de examen dacă nu pui mîna pe carte. Ei sînt limitați acolo, vorbesc de elevi în general, chit că se străduiesc, știți, și asta apreciez foarte mult, că sînt de un bun simț, unul ieșit din comun, și vor să facă. Ei învîrt acolo 100, 200, 300 de cuvinte între ele. Știți că la copiii care sînt pînă în 2, 3, 4 ani părinții trebuie să le citească, astfel încît la 4 ani să știe un milion de cuvinte? Și apoi să le învîrtă. Ei bine, asta lor le lipsește. Și de aici… E un procent bun la Română, la noi, pe anul acesta, mai bun decît anul școlar trecut, dar la Matematică nu sînt atenți, pentru că ei tot timpul sînt grăbiți. Dar, felicitări pentru ce au făcut la proba la alegere, adică la materia care este legată de profilul liceului și la materia care le place. Ei bine, acolo au făcut”. Profesoara Alina Cuciurean, directoarea Colegiului Silvic ”Bucovina” din Cîmpulung Moldovenesc.