Trump și Preacuvioasa

Din nou a fost o săptămînă în care m-a lovit delăsarea, sau poate doar lipsa de concentrare, întrucît n-am prins nici multe, nici grave derapaje de limbă pe la cele televiziuni. Poate și din cauza exploziei de COVID m-am concentrat mai mult pe știrile în sine decît pe gafe, și de aceea două din cele trei subiecte de azi vin dintr-o zonă de care uneori regret că nu mă ocup cît ar merita: cea a reclamelor. 

  1. A3 și RTV, dimineața, zilnic, pe la fără 25, că de la fără 15 pînă la fix intră doamna aia cu „Bottega Home”, pe lîngă care nu mai încape nimic. Așadar, o reclamă la nu are importanță ce, folosește titlul celebrei piese a Tinei Turner, „Simply the Best”. Pentru necunoscătorii de engleză:  articolul hotărît „the” se pronunță ca un „z”, dar cu limba între dinți, plus vocala „ă”, și iese un fel de „ză”. E relativ simplu de pronunțat, numai că adesea, mai degrabă din lene decît din neștiință, destui pronunță chestia asta „dă”. E și cazul reclamei cu pricina, unde se grohăie „simpli dă best”.
  2. Aceleași televiziuni, aceleași tronsoane orare. A revenit minunea de reclamă la pasta de dinți Sensodyne, aceea care l-ar face pe orice vorbitor normal de engleză să-și dorească un sfîrșit grabnic în loc să audă cum cel de-al doilea „s” se pronunță în reclamele românești „z”, ceea ce face ca produsul să devină „Senzodyne”. Dacă vi se pare un amănunt nesemnificativ, amintiți-vă ce efecte economice produc încălțările ADIBAS vîndute drept ADIDAS!
  3. Un preot (cu grad mare, presupun!), la RTV, 08.10.2020, la toate jurnalele de știri: „Cum să fie nevoie de măști și de alte măsuri de protecție la moaștele Preacuvioasei Parascheva? Păi ea este vindecătoare, așa că cum să te îmbolnăvească!?”. Cu doar o zi mai devreme, președintele Trump se externase după o internare și un tratament de vreo două zile, de unde și imaginea din capul meu, conform căreia Donald Trump trebuie că făcuse o vizită pe ascuns pe la Vindecătoarea, că prea a ieșit repede din spitalul ăla. 

Doru Popovici

Fiţi sociabili!