Gogoriţa

Reporter: Ne apropiem cu paşi repezi de Centenarul Marii Uniri şi aş vrea să mai stăm puţin de vorbă, nu neapărat despre acest centenar, ci mai degrabă în general despre starea naţiunii noastre în momentul de faţă.

Politician: Despre ce propui să vorbim mai precis?

Reporter: Fiindcă v-am urmărit timp îndelungat luările de poziţie, atît în Parlament, cît şi la noi în ziar, v-aş propune să abordăm nişte gogoriţe, fiindcă pe parcursul luărilor dumneavoastră de poziţie am constatat că sînteţi cel mai avansat în această direcţie.

Politician: Asta-mi place la infinit. Şi dacă tot m-aţi adus pe terenul meu de joacă favorit, am să vă declar ultima noastră gogoriţă din Parlament şi anume faptul că de curînd am votat construcţia Autostrăzii Unirii, care ar urma să lege Ardealul de Moldova pe ruta Tîrgu Mureş – Tîrgu Neamţ – Iaşi. Cu acest prilej şi cu prilejul Centenarului Marii Uniri. Aşadar reţine că noi şi Guvernul am aruncat în spaţiul public această mare gogoriţă exact cu acest prilej al Centenarului Marii Uniri.

Reporter: Nu este vorba aşadar de Autostrada Tîrgu Neamţ – Suceava – Vama Siret, care se va conecta cu Autostrada Tîrgu Neamţ – Iaşi – Ungheni? Deci conexiunea cu Ardealul dispare brusc şi fără prea multe explicaţii din această gogoriţă, deci se probează pe deplin că ce-mi spuneţi acum este cea mai mare gogoriţă din ultimul timp.

Politician: Ai dreptate. Alta mai mare n-a existat pînă în prezent, exceptînd doar gogoriţa cu Dragnea şi cu Tăriceanu, care ultimul se pregăteşte să devină preşedintele României.

Reporter: N-aş vrea să abandonăm prima gogoriţă la care v-aţi referit pînă acum şi să-mi explicaţi de ce din această gogoriţă lipseşte ceva important pentru noi, bucovinenii. Îmi aduc aminte că, în altă gogoriţă locală din Bucovina, se vorbea Autostrada Tîrgu Neamţ – Suceava – Vama Siret, care s-ar putea conecta cu Autostrada Tîrgu Neamţ – Iaşi – Ungheni. Dar conexiunea cu Ardealul dispare brusc şi fără prea multe explicaţii din gogoriţa naţională.

Politician: Nimeni nu spune că nu ar fi utilă şi o astfel de autostradă, dar este extrem de interesant cum proiecte votate în Parlament se transformă peste noapte după cum visează unii în noi şi noi gogoriţe. Includerea în studiul de fundamentare a rutei spre Suceava a fost confirmată pentru ziarul vostru de către reprezentanţii Comisiei Naţionale de Prognoză, care mai spun că varianta aceasta nu este încă cea oficială, dar se lucrează la studiu.

Reporter: În ce fel se lucrează la această gogoriţă suplimentară, dacă-mi permiteţi să vă întreb cu toată insistenţa?

Politician:  Autostrada „Nord-Est” aşa cum este numită cea dintre Iaşi – Tîrgu Neamţ – Suceava a fost prezentată de premierul Viorica Dăncilă în cadrul unei vizite în statele din Golf. Noua autostradă ar urma să aibă traseul: Vama Siret – Suceava – Tîrgu Neamţ – Iaşi –  Ungheni – Republica Moldova. Va avea 190 de kilometri lungime şi va include podul de autostradă de la Ungheni. Guvernul estimează că acest proiect va fi construit în patru ani şi va costa 3 miliarde de dolari, la care România va contribui cu 25% anual, dar şi cu o plată anuală de disponibilitate de 70 de milioane de dolari timp de 40 de ani.

Reporter: Îmi permiteţi să vă întrerup şi să vă taxez cu o nouă nedumerire?

Politician: Stai, că n-am terminat de prezentat toată gogoriţa anterioară. Şi ca să nu mă mai taxezi pe degeaba, te anunţ oficial că taxa pe care o propune Guvernul pentru a fi introdusă pe această autostradă este de 7 dolari/100 kilometri. Proiectul ar urma să fie demarat în primul semestru al anului 2019, Executivul precizînd că în acest moment se lucrează la studiul de fundamentare.

Reporter: Acest studiu de fundamentare este şi el o gogoriţă sau este pe bune?

Politician: Este pe bune, dar vreau să adaug că deocamdată aceste date sînt neoficiale, dar ele sunt în contradicţie cu menţiunile din Master Planul de Transport.

Reporter: Care presupun că este o altă gogoriţă.

Politician: Poţi să-i spui şi aşa, dar eu precizez că acesta prevede că se va lucra în Parteneriat Public Privat pentru construcţia autostrăzii Tîrgu Neamţ – Iaşi – Ungheni. În Master Plan există această autostradă, care ar continua pînă în Tîrgu Mureş, dar Suceava ar fi legată de Paşcani, nu de Tîrgu Neamţ, şi doar printr-un drum de mare viteză.

Reporter: De unde aţi scornit şi această gogoriţă suplimentară, dacă nu vă supăraţi că vă întrerup?

Politician: Nu eu am scornit-o. A scornit-o preşedintele Comisiei Naţionale de Prognoză, Ion Ghizdeanu, care a declarat în exclusivitate pentru ziarul vostru că varianta extinderii autostrăzii pînă în Suceava există, dar încă nu este oficială. În momentul de faţă ea este în evaluare pentru includerea în studiul de fundamentare.

Reporter: Văd că-mi serviţi gogoriţe în cascadă, cum le numim noi, ziariştii. Dragnea şi Tăriceanu vă dau voie să aruncaţi peste tot în spaţiul public asemenea gogoriţe-n cascadă?

Politician: Nu numai că ne dau voie, dar avem obligaţia asta chiar prin statutul de parlamentar să popularizăm gogoriţele din programul de guvernare.

Reporter: Vă mărturisesc că m-aţi emoţionat pînă la lacrimi de fericire. În finalul discuţiei noastre, aş vrea să mă asiguraţi că tot ce mi-aţi spus este adevărat şi nu este o simplă invenţie de conjunctură.

Politician: Ca să te conving pe deplin, am să închei cu aceste cuvinte smulse pe şest din programul de guvernare: la gogoriţe sîntem cei mai buni, iar pe hîrtie România este brăzdată de autostrăzi.

Fiţi sociabili!