Bumerangul

Reporter: Iată-ne într-o nouă fază a pandemiei, care a venit cu o relaxare socială parţială în ţara noastră. Starea de alertă din ţara noastră ne face mai deştepţi faţă de alte state din Uniunea Europeană sau facem noi pe deştepţii, ca de obicei?

Politician: La ce te referi, mai exact?

Reporter: Mă refer la redeschiderea teraselor. De ce credeţi că la noi în ţară încă nu s-au deschis terasele, iar în alte ţări s-au deschis?

Politician: În primul rînd, din cauza lipsei de educaţie în care ne zbatem şi ne complacem de cînd cu pandemia asta incultă.

Reporter: Dar ce au terasele cu educaţia?

Politician: Practic, vorbim de o pauză de cîteva luni bune în procesul de educație. Și asta pentru că mijloacele tehnice existente nu le-au permis dascălilor să țină lecții on-line, iar majoritatea copiilor nu are acces la tablete sau laptopuri care să le permită să se conecteze cu platformele școlare, acolo unde acestea există. Sînt cel puțin trei luni pierdute și care nu vor mai fi recuperate niciodată.

Reporter: Aşadar, prognozaţi că terasele nu se vor mai deschide niciodată?

Politician: Eu nu prognozez. Eu îmi dau cu părerea.

Reporter: Cine credeţi că este vinovat de faptul că redeschiderea teraselor este încă o incertitudine la noi în ţară?

Politician: Colegii mei spun că vinovat este ministrul Marcel Vela şi groparii sistemului de învăţămînt.

Reporter: Vă rog să-i luaţi pe rînd. Să vorbim mai întîi de ministrul Vela şi să lăsăm la urmă groparii, dacă sînteţi de acord. Ce are Vela împotriva teraselor?

Politician: După cum spun şi colegii mei din Parlament, democraţia românească este în derivă, cu Vela ruptă, în timp de pandemie. Aşadar, asta-i treaba şi eu consimt la colegii mei din Parlament.

Reporter: Ce-i reproşaţi mai precis acestui ministru care zădărniceşte redeschiderea teraselor?

Politician: Cum spuneau şi colegii mei din Parlament, eu reproşez că numele ministrului Marcel Vela este cvasi-sinonim cu haosul.

Reporter: Daţi-mi, vă rog, un exemplu de haos.

Politician: Un prim exemplu ar fi că acesta a făcut din amenzi o taxă mascată pe coronavirus. Ca să dau doar un simplu exemplu.

Reporter: Mai daţi-mi unul, vă rog.

Politician: Cu mare plăcere. De exemplu, drepturile fundamentale ale cetățenilor români au fost prea puternic lovite de reglementările prost făcute, de amenzile nelegale și de excesele autoritare ale ministrului Top Gun.

Reporter: Astea sînt tot vorbe ale unui coleg de-al dumneavoastră din Parlament. Îmi puteţi spune ceva şi cu vorbele dumneavoastră?

Politician: Desigur. Elevii din România au pierdut jumătate de an de învățămînt, ceea ce reprezintă o piatră de moară în dezvoltarea unei țări și așa lovită de foarte multe probleme.

Reporter: Şi din cauza asta se tărăgănează redeschiderea teraselor în ţara noastră?

Politician: Evident. Din cauza lui Vela, după părerea colegilor mei din Parlament, dar, în primul rînd, din cauza celor care conduc Ministerul Educaţiei, după părerea mea.

Reporter: Ce legătură are Ministerul Educaţiei cu terasele?

Politician: Află că viitorul unei țări depinde de ceea ce clădești, or nu se poate să construiești ceva fără a avea un sistem de educație performant, care să respecte reguli și să nu sufere modificări după cum vrea fiecare ministru.

Reporter: Şi cu terasele cum rămîne?

Politician: Haosul actual din educație ne va lovi ca un bumerang şi în terase peste cîțiva ani. Că aveam un sistem bolnav, iar această pauză și închiderea forțată a anului de învățămînt va adînci actuala criză. Consecințele vor fi dintre cele mai dezastruoase, iar mulți dintre copii vor alege să părăsească țara. Și nu doar că vor studia în străinătate, dar vor și munci acolo, ceea ce înseamnă o nouă criză, cea a valorilor și a forței de muncă.

Reporter: Vreţi să spuneţi că aceşti copii vor frecventa terasele din străinătate?

Politician: Exact asta spun. Fiindcă este o criză care deja există, dar care va deveni și mai profundă. În sistemul de învățămînt din România trebuie să se renunțe cît mai rapid la politizare, iar dacă se dorește ieșirea din actualul marasm trebuie pusă la punct o strategie pe termen mediu care să țină cont de nevoile elevilor, care sînt viitorii clienţi ai teraselor.

Reporter: Am înţeles şi cu haosul actual, am înţeles şi cu Vela, am înţeles şi cu excesele autoritare. Vă rog să vă referiţi în final şi la groparii de care pomeneaţi la începutul interviului.

Politician: Nu ştiu dacă am mai spus-o, dar mă repet că mijloacele tehnice existente nu le-au permis dascălilor să țină lecții on-line, iar majoritatea copiilor nu are acces la tablete sau laptopuri care să le permită să se conecteze cu platformele școlare. Sînt cel puțin trei luni pierdute și care nu vor mai fi recuperate niciodată. Și cine răspunde pentru asta? Cei care au luat deciziile și care au făcut-o fără o analiză serioasă nu mai au ce căuta în funcții. Din punctul meu de vedere, ei sînt groparii sistemului de învățămînt românesc şi implicit ai teraselor, fiindcă viitorul unei țări depinde de ceea ce clădești, or nu se poate să construiești ceva fără a avea un sistem de terase performant, care să respecte reguli și să nu sufere modificări după cum vrea fiecare ministru.

Fiţi sociabili!