Amendaţi, dar şi protejaţi

Comisariatul pentru Protecţia Consumatorilor Suceava este o instituţie care îşi justifică existenţa peste măsură. Dovadă activitatea pe care o desfăşoară, plîngerile, controalele şi rezultatele pe care le are. Nu există domeniu care să nu devină ţintă a organului de control, nimic nu face excepţie, nici măcar pentru a întări regula. Toţi consumatorii, de orice fel, sînt mai devreme sau mai tîrziu abuzaţi şi păcăliţi. Mulţi dintre aceştia nici nu ajung să facă o plîngere la Protecţia Consumatorilor, ca să nu mai piardă vremea sau pentru că nu-şi cunosc drepturile. Există totuşi o parte a populaţiei care nu se lasă aşa uşor şi-şi caută dreptatea folosindu-se de instituţiile abilitate. Cer ajutor comisarilor şi bine fac. Sînt minoritari, dar totuşi destul de mulţi, la cum arată comunicatele către presă care povestesc despre isprăvile comercianţilor. Cifre, tabele şi prevederi legale încălcate, cam asta cuprind rapoartele acestei instituţii despre care nu se poate spune că nu-şi face treaba. Dar se poate spune că n-o face pînă la capăt. Interesul consumatorilor este pînă la urmă nu musai amendarea comerciantului şi recuperarea prejudiciului, ci eliminarea unor practici care ne păgubesc pe noi toţi. Pentru asta ar trebui să ştim numele magazinelor, ale firmelor care ne abuzează cu sau fără voie, care fie ne vînd alimente ce ne îmbolnăvesc, fie ne păcălesc cu oferte mincinoase, aşa încît să ne putem feri. Ce folos că un anume supermarket e amendat că a vîndut ouă expirate dacă eu, consumator, nu pot să ştiu care e acela ca să-l pot evita. Sigur că pierderea clienţilor e mult mai dureroasă decît o amendă oarecare, dar tocmai asta înseamnă să pui interesul consumatorului mai presus decît cel al comerciantului. Nu de alta, dar aşa spune numele instituţiei. Culmea, nu doar Protecţia Consumatorilor protejează comercianţii, ci şi Direcţia Sanitar Veterinară sau Direcţia de Sănătate Publică. Ca să rămînem totuşi la subiect, Protecţia Consumatorilor a publicat recent un comunicat privind practici comerciale înşelătoare, în special la promoţii. Comisarii au găsit pachete de produse 4+2 gratis, la care raportînd preţul produsului singular nu rezultau cele două gratis. Sau la pachetele de 1+1 gratis, nu exista produsul singular, pentru a putea verifica dacă într-adevăr celălalt este gratis. Ştiţi, nu ne încălzeşte cu mare lucru amenda dată, cît am vrea să ştim cine ne fură.

 Comentariu semnat de Alina Mihăescu şi difuzat de Radio Top Suceava – 104 FM.

Fiţi sociabili!